Alkotest – massövervakning


I Värmland finns det ca 900 taxibilar som på olika sätt trafikerar vårt vackra landskap. Självklart finns det fler taxibilar i tätorterna än det gör ute på landsbygden och på många ställen upplevs det som att det inte finns tillgång alls. En majoritet av dessa taxibilar är i tjänst på dagtid.

I Värmland finns det det samtidigt, på dagtid, ca 900 alkoholpåverkade eller narkotikapåverkade personer som kör bil. Så kallat rattfulla eller drograttfulla personer. Personer som inte har någonting i trafiken att göra och som bör tänka om och göra något åt sina problem.

Så, alltså rent statistiskt sett – varje gång du ser en taxibil. Ja, då har du också mött en person i en annan bil som framför sitt fordon i ett påverkat tillstånd av alkohol eller narkotika. Visst, kan det ju också vara taxiföraren, men jag hoppas och tror att mina kollegor i Värmland och i andra delar av Sverige tänker oss för i vårt arbete.

I Sverige av idag, har vi framförallt ett parti som väljer att gå fram med att den svenska befolkningen inte ska massövervakas. Detta parti är PIRATPARTIET. PIRATPARTIET är för mig ett viktigt parti för att hjälpa oss i vår kamp om de demokratiska friheterna i Sverige och världen av idag. Men hur ställer sig PIRATPARTIET i denna fråga? Massövervakning är ok men inte massövervakning? Ja, visst är det besvärligt? Eller? De andra partierna försöker sig på att komma upp i PIRATPARTIETS kunskap i just denna fråga, men misslyckas gång på annan.

Jag vet vart jag ställer mig i denna fråga och det är för massövervakning. Gör du?

Micke

Annonser

11 svar

  1. Att ha övervakning av alla som ska köra bil, och bor i värmland, alltså massövervakning tror jag INTE skulle passa sig. Där får jag nog påstå att jag är emot massövervakning, precis som jag hoppas att PP är emot det.

    Men att övervaka personer som blivit tagna för dåligt uppförande i samband med alkohol eller narkotika skulle vara en idé. Med övervakning menar jag självklart alkolås, då meningen är att inte ha dem i trafiken, inte övervaka dem under tiden de bär sig dumt åt i samband med alkohol.

    Men att ha massövervakning på medborgare som faktiskt sköter sig kommer skapa en otrygghet med bilkörandet som inte borde finnas. Att det även skulle skapa onödiga utgifter är ett faktum.

    Sist men inte minst hade det varit trevligt att få källor 🙂 Alltid lättare att diskutera ett blogginlägg där källorna faktiskt är levererade 🙂

    • När du blir stoppad av polisen i en sk. rutinkontroll så är utandningsprovet snarare en regel än ett undantag. Just därför en massövervakning. Du ska själv bevisa din oskuld. Nu ska jag tillägga att det är skillnad på övervakning och övervakning och jag är FÖR polisens arbetsmetoder i detta fallet med kontroll om du är nykter eller inte i trafiken.

  2. ”Så, alltså rent statistiskt sett – varje gång du ser en taxibil. Ja, då har du också mött en person i en annan bil som framför sitt fordon i ett påverkat tillstånd av alkohol eller narkotika.”

    Jag ser inte riktigt hur du får ihop den statistiken ärligt talat.

    • Lika många taxibilar som det finns, lika många påverkade i trafiken finns det. Så när du har sett en taxibil, ja då KAN du också ha sett en framför eller bakom denna bilen och klarat dig undan en olycka denna gång.

      • Det är faktiskt ett felaktigt antagande av dig.

        Om det finns 900 taxibilar ute så kan det mycket väl finnas runt det dubbla antalet taxiförare ute eftersom det inte är ovanligt att taxibilarna går i skift och man alltså byter förare men låter bilarna fortsätta rulla. Dessutom är det en taxiförares jobb att köra bil, de kär mao bil 40 timmar i veckan (mer eller mindre).

        En alkohol- eller narkotikapåverkad person kör troligen inte bil 8 timmar i sträck i normalfallet utan i de flesta fallen handlar det troligen om situationer som att man tex kör till jobbet på morgonen när man rimligtvis borde tagit bussen i stället. Dvs en resa som vanligtvis handlar om mindre än en timme, kanske så lite som 5-10 minuter. Den påverkade personens ”trafikexponering” är mao oerhört mycket mindre än en taxibils, i extremfallet kan det mycket väl hamna om en faktor tusen eller mer i skillnad.

        Så nej, det kan rimligtvis inte vara så att varje gång du möter en taxibil så innebär det att du statistiskt även mött en påverkad person. Det faller på sin egen orimlighet. För övrigt håller jag med Ompet; alkolås i bilar för dömda personer, fine, men slentrianmässigt införande av alkolås är en styggelse vilket mycket väl kan leda till en större, snarare än lägre, samhällskostnad.

        Exempel:

        1. Allvarlig personskada/sjukdom i glesbygd. Någon måste akut till sjukhus efter middagen till vilken det serverades det ett glas vin vilket förstås gör bilen omöjlig att starta. Den ökade transporttiden då ambulans måste tillkallas kan mycket väl innebära liv eller död i vissa fall (hjärtinfarkt, akut blödning etc) och bor man tex en halvtimme från närmsta stad kan det mao vara livsviktigt att kunna ta bilen i såna extremfall.

        2. SIngle point of failure. All teknisk utrustning går sönder och alkolås i samtliga x miljoner motorfordon i Sverige kommer innebära att fler bilar vid något tillfälle vägrar starta vilket innebär att man kan få följdstörningar om tex nyckelpersoner inte kommer till sina arbetsplatser.

        3. Förlorad security by obscurity-effekt. Alkolås är inte en vital del av en bil, alltså går de att koppla bort/lura precis som man kan montera bort en startspärr, punktera en katalysator, skruva ur en ABS-lampa eller på andra sätt ”lura” systemet om man verkligen vill. Med obligatoriskt alkolås kommer tillräckligt många irritera sig på systemet för att kunskapen snabbt kommer sprida sig (ungefär som IPRED versus anonymiseringstjänster), vilket i slutändan kommer göra alkolås mindre effektiva över lag eftersom det blir lättare även för ”fel” personer att kringgå dem.

        Den bästa säkerheten i samhället får man om medborgarna bryr sig, tyvärr har vi en tradition i det här landet att vi i princip omyndigförklarar medborgarna och utgår från att regler och förordningar bara har positiva effekter. Man glömmer då att det alltid finns negativa effekter med, som tex att folk inte lär sig att ta ansvar, inte reflekterar över orsak och verkan och inte får leva ut sina kreativa sidor och i slutändan får man en situation där man helt enkelt slutar tänka själv.

        – Jaha, alkotestet visar att du är onykter. Det var inte bra.
        – Nämen? Nä, jag kan inte vara onykter! Bilen startade ju!

      • Som sagt, jag är FÖR fortsatta poliskontroller för att kontrollera nykterheten i trafiken och ingenting annat. Jag kan dessutom tänka mig att införa alkolås i samtliga nytillverkade bilar. MEN, jag vet också att det inte är det bästa sättet att lösa problemen, då det enklaste sättet att komma förbi detta system är att be någon annan att blåsa.
        Men lite intressant är det att leka med tanken och nej, det är inte 900 om dagen, det är 900 varje del av dagen.

      • Bra att du förtydligade statistiken. Vad gäller alkolås i nytillverkade bilar kan jag ju nöja mig med att konstatera att vi där definitivt har helt olika åsikt och att jag fortfarande vidhåller att samhällsekonomiskt vete fan om det är en vinst.

        Dessutom, vad blir i såna fall nästa steg? I tester har man kunnat konstatera samma bristande uppmärksamhet och fördröjd reaktion när föraren tex har feber eller en infektion i kroppen, ska man i såna fall även införa obligatorisk temperaturmätning av föraren? Sen vad? Humörkontroll kanske…?

        Att fokusera på symptom är dessutom sällan speciellt effektivt utan det är problemen som det måste fokuseras på. Det är dock en mycket svårare nöt att knäcka, därför är det förstås populistiskt mycket enklare att orera om alkolås för att visa handlingskraft. Att det är pengar i sjön spelar ju ingen roll om det ger röster i nästa val…

  3. Hej. från åmotfors till arvika kostar över 300 kr att åka. om taxi notan var hälften då skulle dom som var onyktra inte sätta sig bakom ratten! och snälla skaffa er gamla bilar som volvo 745 ? eller 945? då behöver man inte serva dom så ofta och det blir mycket mer billigare i drift i längden! varför ska alla taxibilar vara så sprillans nya?? inte så konstigt att taxi notan e så förbannat jävla dyrt för att taxibolaget måste inskaffa nya bilar och efter 10 tusen mil så börjar de sprillans nya bilar krångla och reparationkostnaden e svindyr pågrund av helmia eller annat jävla bolag!… jag tycker gamla volvo e bäst för att billiga reservdelar och man kan laga mesta själv… plus om man har de rätta delarna och bra motorolja så kan volvo motorn B230F köra över 100.000 mil och mycket mer !!!!

    • Ja och bussbiljetten kostar 40 kronor, så det argumentet håller inte heller med att det är för dyrt. Är det värt risken att köra ihjäl en annan människa? Är priset för ett människoliv 300 kronor? Nej, det hoppas jag verkligen inte att du tycker. Sen är det så att det dyraste är inte bilen utan som vanligt i företag är det personalen som är det dyraste och så hoppas jag på att det ska få fortsätta att vara. Inom många arbeten inom transportsektorn är lönerna usla. Varför?? Jo, för att resenären inte kan tänka sig att betala 200 kronor extra. Blogg om detta ämne kommer.

      • då förstår jag inte hur dom har råd med att köpa nya bilar om personalen e för dyr! :S

      • Personal är alltid dyr….. En ny bil kostar för en åkare ca. 10000 i månaden, personal ca 30000 minst.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: