Torbjörn Danielsson visar framfötterna.


http://www.vf.se/Asikter/Varmland/Upphandlingen-foljde-EUs-regler-100510.aspx

I VF idag (läs 10/5) får vi tar del av Värmlandstrafiks åsikter angående den upphandling som sker med jämna mellanrum, oftast vart 5 år. De skiter fullständigt i allt annat än priset, det visste vi ju från förr i och med artikeln som Torbjörn Danielsson medverkade i. Samt att nu, sägs det att de följde de av EUs uppställda regler.

Ja, det må så vara att upphandlingen gör. Men vad som glöms bort i och med den kommentaren av Danielsson är att det är Värmlandstrafik som skriver anbudsunderlaget och som det ska läggas in pris på. Där har man alltså all möjlighet i världen att lägga in olika saker och ting så som timlön enligt svenskt kollektivavtal i stället för procentlön enligt svenskt kollektivavtal. Men en sådan sak väljer man att bortse ifrån då det enligt Torbjörn Danielsson, i svar till mig för själv har sagt att de upphandlar bilar och inte chaufförer. Slut summa summarum. Samtliga chaufförer ska sluta och hjälpa till när något går galet så som idiotiska samtransporter där värmlandstrafik förlorar pengar eller att ringa och påtala att detta går inte, ni har gett för dåligt med tid då detta inte är vårt problem då det inte är vi som dirigerar. Behöver vi hjälp ska vi ge fan i att ordna hjälpen själva utan vi ska sitta och vänta tills trafikledningen har löst problemet, trots att vi många gånger löser den lättast själv. Hoppas nu att samtliga hör hur illa detta låter. Det är ju här som hela skon klämmer. Värmlandstrafik måste inse att det är folk som kör dessa upphandlade bilar och behandla sina underentreprenörer och dess anställda med respekt och samarbeta i stället för att motarbeta. Värmlandstrafiks ledning måste också inse att det är människor vi kör och inte paket och därmed också behandla dessa kunder med respekt. Samarbete löser problemen med det system som värmlandstrafik har, inte värmlandstrafik själva.

Det ska bli enormt spännande att se vad framtiden har att erbjuda. Den framtiden som hade funnits inom den särskilda kollektivtrafiken, finns inte längre då utvecklingen inom denna bransch blir allt sämre. Detta kan bara bero på en enda sak och det är ett ointresse av beställare och entreprenörer.

Micke

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: